Veien mot Nidaros, men bort fra kristendommen

The Fox and The Hunter
Kategori:
Forfatter:
Sjanger:
Published: 12.11.2018
Fate does not wait for you to be ready... Elva is not ready to become the leader of her tribe, nor is she ready to let go of her grandmother. She is nowhere near strong enough to fight the vikings in Nidaros, but she has to try. She's an outcast in her own land, on a journey that will challenge her convictions, her faith and even her heart. Can Elva overcome the powerful enemy?

Denne anmeldelsen er skrevet fra et leseeksemplar vi fikk sponset. Det har ikke påvirket vår vurdering av boka.

The Fox and The Hunter er – så vidt jeg vet – bare tilgjengelig på engelsk. Det er en fantastisk spennende bok om Elva, som med tiden skal bli neste leder i stammen hun bor med. Bestemoren, stammens nåværende Noaidi (Sjaman) anklages for hekseri og blir tatt til fange. Hun skal fraktes til Nidaros og stå rettssak forran Kong Olav. Straffen for hekseri er døden. Selv uten styrke til å sloss alene mot vikingene i Nidaros vil hun gjøre alt for å redde bestemoren.

Det kan tidvis være litt vanskelig å følge alle de samiske ordene og utrykkene som brukes gjennom boka (mest fordi jeg ikke så ordlista bakerst i boka før jeg var ferdig å lese), men det er en spennende bok fra gamle Norge. En bok om å akseptere andre uansett deres tro og bakgrunn. Det er en historie om å gjøre ting som er skummelt for å hjelpe dem du er glad i, om å være bevisst riskene man tar, og det er en historie som gir innblikk i en annen kultur enn jeg er vant til. Jeg er nok akkurat riktig målgruppe for denne boka (selv om den kanskje er ment for litt yngre enn meg), da jeg elsker historier og fortellinger rundt «gamle» Norge. Det er mange historiske holdepunkter, mange små fakta som flettes godt inn med historien.

Engelsken er lettlest, men om det engelske språket kan være vanskelig å forstå, er nok denne boka i vanskeligste laget for noen – da det også har noen samiske ord innblandet. Uansett en bok jeg anbefaler!

Og slik som boka sluttet har jeg et intenst behov for at neste bok i serien kommer – fort!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.